Säännöt

1. Ottelut

1.1 Ottelut pelataan 4vs4-peliformaatilla kolmessa (3) erässä, joista kukin kestää kuusi (6) minuuttia.
1.2 Superliigan ottelut pelataan Kiekko.tk:ssa Suomen serverillä luodussa huoneessa, jonka nimeksi tulee “Superliiga (sarjataso) (lyhenne-lyhenne)”.
1.3 Otteluissa ei saa olla päällä seuraavia asetuksia: jäähyt, VIP tai Classic. Pitkät kiekot ja paitsiot ovat päällä.
1.4 Huoneiden tulee olla suojattuna salasanalla, eivätkä ne saa olla lukossa. Maksimimäärän maaleissa tulee olla 0.
1.5 Ottelua ei saa pelata vajaamiehisenä (esim. 4vs3).
1.6 Joukkueiden peliasujen tulee erottua toisistaan. Värit sekä numerokoodit saa tarvittaessa joukkuesivuilta, mutta ne eivät ole välttämättömiä. Komennolla "/dc on" saa myös vaihdettua peliasut erottuviksi.
1.7 Mikäli ottelun aikana jollakin pelaajalla alkaa lagaamaan tai muuta vastaavaa, jonka vuoksi pelaaja ei pysty pelaamaan, tulee peliaikaa kuluttaa pitkällä kiekolla tai paitsiolla. Jos pelaaja ei pysty jatkamaan peliä loppuun eikä joukkueella ole varapelaajia, ottelu tulee pelata loppuun myöhemmin aloittaen siitä tilanteesta, mihin ottelu keskeytyi.
1.8 Ottelut päättyvät siihen, mikäli joukkueiden välillä on maalieroa kahdeksan (8) maalin verran. Esimerkiksi 8-0 tai 9-1 tilanteessa ottelu keskeytetään ja tulos on lopullinen.

1.9 Deadline-päivänä saa olla korkeintaan neljä (4) pelaamatonta ottelua. Deadline-päivällä tarkoitetaan sunnuntaita, jolloin deadline koittaa. Otteluita saa pelata keskipäivään klo 12 asti, jonka jälkeen jaetaan lähtökohtaisesti miinuspiste per peli.

1.10 Mikäli ottelu pelataan siten, että joukkueet olivat väärillä puolilla, johtokunta ei ole tästä vastuussa. Ottelu jää voimaan, sillä molempien joukkueiden tulee varmistaa puolten oikeellisuus.

 

2. Joukkueet

2.1 Liigaan osallistuvien joukkueiden tulee sitoutua jaksojen aikarajoihin, eli niin kutsuttuihin deadlineihin.
2.2 Joukkueella tulee olla 1 päävastuuhenkilö sekä lähtökohtaisesti 1-2 vastuuhenkilöä.
2.3 Joukkueen liigakokoonpanossa tulee olla vähintään neljä (4) pelaajaa kauden alussa.
2.4 Joukkueiden vastuuhenkilöt lisäävät pelaajasiirrot johtokuntalaisten käsiteltäviksi. Kokoonpanon ulkopuolella oleva pelaaja ei saa pelata liigaottelussa. Kokoonpanossa ei saa olla pelaajia, jotka pelaavat toista liigaa samanaikaisesti.
2.5 Joukkue voi vaihtaa nimeänsä kesken kauden 5 pelimerkin hintaan. Johtokunnalta on aina ensin kysyttävä lupa nimenvaihtoon, jos se tapahtuu kesken kauden. Kausien välissä joukkueen nimenvaihto on ilmaista.
2.6 Joukkueiden vastuuhenkilöt voivat ilmoittaa syyn mahdollisiin pelaamattomiin otteluihin johtokunnalle deadlinen jälkeiseen päivään klo 21.00 mennessä. Mikäli vastausta ei kuulu, johtokunta tekee päätöksen oman näkemyksensä perusteella.
2.7 Uuden kauden alkaessa sekä edelliskaudelta jatkavat että uudet joukkueet lähettävät hakemuksensa seuraavalle kaudelle.
2.8 Joukkueen lyhenteessä tulee olla vähintään kaksi (2) ja korkeintaan neljä (4) merkkiä.
2.9 Kahden (2) pelimerkin kausimaksu tulee olla maksettuna nimimerkille Sliiga ennen ensimmäisen ottelun pelaamista. Maksaessasi kausimaksun allekirjoitat samalla joukkueesi kohdalta säännöt sekä kausipaketin luetuksi ja ymmärretyksi. Kausimaksua ei palauteta.

2.10 Johtokunta voi tarvittaessa painavista syistä poiketa linjauksesta, jolla valitaan joukkueet karsintoihin ja sarjatasoille. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tiettyjen joukkuiden nostamista karsintoihin edelliskauden menestyksestä huolimatta.

2.11 Mikäli joukkue kieltäytyy sarjapaikasta, joutuvat joukkueen kaikki vastuuhenkilöt pelikieltoon kauden ajaksi (päävastuuhenkilöt seuraavan kauden 1. jaksoon asti). Sama koskee kaatumisia; vastuuhenkilöt ovat vähintään loppukauden pelikiellossa, mikäli kausi jää kesken.

 

3. Pelaajat

3.1 Pelaajan täytyy kuulua Kiekko.tk:ssa samaan joukkueeseen, jossa hän pelaa liigaa. Pelaaja saa edustaa ainoastaan yhtä joukkuetta samanaikaisesti.
3.2 Pelaaja voi suorittaa nimenvaihdon kesken kauden maksamalla kaksi (2) pelimerkkiä kiekossa nimimerkille Sliiga. Nimenvaihdosta tulee kertoa johtokunnalle ennen vaihtoa. Kauden ulkopuolella nimeä saa vaihtaa maksutta. Käytössä ei saa olla nimimerkkiä, joka on ollut aikaisemmin jollain toisella käytössä Superliigassa.
3.3 Pelaaja saa vaihtaa joukkuetta Superliigan sisäisesti yhden (1) kerran kuluvan kauden aikana.

3.3.1 Pelaajan siirto-oikeus umpeutuu kahdeksan (8) pelatun runkosarjaottelun jälkeen, mukaan lukien muissa liigoissa pelatut ottelut kuluvan kauden aikana. Pelaaja saa pelata runkosarjassa sen verran otteluita, mikä oli tämän viimeisimmän joukkueen maksimimäärä.
3.3.2 Mikäli pelaaja poistuu joukkueesta syystä tai toisesta, voi pelaaja mahdollisesti päästä takaisin joukkueen kokoonpanoon, mikäli poistumisesta ilmoitetaan johtokunnalle ja pelaaja palaa joukkueeseen 24 tunnin sisällä poistumisesta. Yli 24 tuntia ilman ilmoitusta tarkoittaa pelikelvottomuutta loppukaudeksi kyseisessä joukkueessa.

3.3.3 Kokoonpanossa oleminen ei vie pelioikeutta silloin, jos ei ole pelannut otteluakaan joukkueessa.
3.4 Suuren pelikieltohistorian omaavalta pelaajalta voidaan evätä pääsy Superliigaa pelaavan joukkueen kokoonpanoon. Pelikelpoisuuteen voivat vaikuttaa rangaistukset Superliigan ulkopuolisissa tapahtumissa.
3.5 Henkilökohtaiselle tilastosivulle lisätään mitali, mikäli pelaaja on pelannut mitalin voittaneessa joukkueessa yhteensä viidessä (5) ottelussa.

 

4. Vastuuhenkilöt

4.1 Vastuuhenkilöt toimivat joukkueensa yhteyshenkilöinä ja ovat vastuussa joukkueensa käyttäytymisestä ja pelaajiensa pelikelpoisuudesta. Vastuuhenkilöiden tehtäviin kuuluu varmistaa pelaajan pelikelpoisuus ennen tämän lisäämistä kokoonpanoon.
4.2 Vastuuhenkilöt voidaan vaihtaa joukkueessa kauden aikana, mikäli vaihtaminen tapahtuu yhteisymmärryksessä ja siihen osaa ottavat osapuolet sekä päävastuuhenkilö antavat hyväksyntänsä vastuuhenkilövaihdolle. Vastuuhenkilöitä vaihtaessa tulee aina ensin ottaa yhteys johtokuntaan. Päävastuuhenkilö ei saa vaihtaa joukkuetta kauden aikana.

 

5. Tuomarointi

5.1 Otteluissa saa toimia tuomarina henkilö, jolla on tuomarointioikeudet Superliigan sivuilla.
5.2 Tuomari kirjaa ottelussa ylös ottelussa pelanneet pelaajat, tehopisteet, tuloksen ja maalivahtien torjunnat sekä joukkueiden kiekonhallintaprosentit. Ottelun päätyttyä tuomari lisää ottelun liigan sivuille. Vain ottelussa kentällä käyneet pelaajat merkitään tilastoihin.
5.2.1 Tahallisesti väärin lisätty ottelu on rangaistava teko. Tästä esimerkkinä itselleen tai muille laitetut valheelliset tilastot.
5.3 Tuomarilla on oikeus ja velvollisuus poistaa häiriköivä katsoja.
5.4 Ottelut ja erät saa aloittaa vasta, kun tuomari antaa siihen luvan.
5.5 Tuomarointioikeuksia voi hakea johtokunnalta.
5.6 Jos toinen joukkue tekee ns. lagimaalin, tulee toisen joukkueen ensisijaisesti tehdä oma maali. Näitä ei merkitä otteluraporttiin.

 

6. Runkosarja

6.1 Jokaisen kauden alussa julkaistaan kyseisen kauden sarjajärjestelmä ja sitä koskevat aikataulut uutisena.
6.2 Runkosarjaottelussa voitosta saa 3 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.
6.3 Jos ottelu päättyy varsinaisella peliajalla runkosarjassa tasalukemiin, pelataan yksi jatkoerä äkkikuolema-periaatteella 3vs3-formaatilla. Jatkoerän voittanut joukkue saa kaksi (2) pistettä ja hävinnyt yhden (1) pisteen. Jatkoerän päättyessä tasan joukkueet päätyvät pistejakoon, eli kummallekin joukkueelle yksi (1) piste. Joukkueet ovat itse vastuussa siitä, ettei kentällä ole ylimääräisiä pelaajia jatkoerän aikana.
6.4 Jos joukkueita on jäänyt tasapisteisiin, paremmuuden ratkaisee:
6.4.1 Keskinäisistä otteluista saadut pisteet
6.4.2 Keskinäisten otteluiden maaliero
6.4.3 Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
6.4.4 Maaliero
6.4.5 Tehdyt maalit
6.4.6 Päästetyt maalit
6.5 Runkosarjan jaksojen takarajat ovat ehdottomia. Pelaamattomista peleistä takarajan umpeuduttua rangaistaan syyllistä osapuolta joko pistevähennyksin tai ottelu tuomitaan syyllisen joukkueen tappioksi.
6.5.1 Jaksojen deadline on aina klo 23, ellei toisin ilmoiteta. Joukkueet saavat pelata edellä mainitun kellonajan jälkeen yön aikana vielä pelaamattomia pelejään pois, mikäli se tapahtuu yhteisymmärryksessä molempien joukkueiden välillä.
6.6 Rangaistuksena pelaamattomista otteluista on lähtökohtaisesti miinuspiste jokaista pelaamatonta ottelua kohden, mutta tilanteet käsitellään tapauskohtaisesti.
6.7 Jokaiselle jaksolle on määritelty minimi- ja maksimimäärä otteluita, mitä täytyy/saa pelata. Mikäli joukkueen ottelumäärä on täysi, saa seuraavan jakson otteluita pelata klo 22 lähtien dl-sunnuntaina. Samana päivänä näitä saa pelata myös aikaisemmin sellaisia joukkueita vastaan, joilla ei ole minimimäärä täysi. Tämä sen vuoksi, että joukkueet välttyisivät sakoilta.

 

7. Pudotuspelit

7.1 Pudotuspeliottelut pelataan paras viidestä -periaatteella. Pronssiottelu on yhdestä poikki.
7.2 Pudotuspeliotteluissa pätevät samat säännöt kuin runkosarjaotteluissa, mutta mikäli ottelu on varsinaisen peliajan päättyessä tasan, ottelun voittaja ratkaistaan äkkikuolemalla 4vs4-formaatilla.
7.3 Pudotuspeleissä käytetään samoja deadline-käytäntöjä kuin runkosarjankin otteluissa.
7.4 Pudotuspelien pelitapa ilmoitetaan ennen jokaista kautta Kausipaketissa.

 

8. Karsinnat

8.1 Karsinnoissa pätevät samat säännöt kuin runkosarjaotteluissa 3vs3-jatkoaikaa myöten.
8.2 Mikäli pelaaja pelasi karsintoja, ei tämä saa pelata toisessa joukkueessa liigaa ennen kolmatta jaksoa.  Siirron haluavat hyväksytään kokoonpanoon, mutta on joukkueiden vastuulla, etteivät he pelaa ennen kolmatta jaksoa. Karsintojen kokoonpanossa olleet, 0 peliä pelanneet saavat siirtyä normaalisti.

8.3 Karsinnat pelataan sillä kokoonpanolla, joka on merkitty hakemukseen.
8.4 Karsintojen otteluita ei lasketa mitaliin oikeuttaviksi otteluiksi.

8.5 Karsinnat muodostuvat seuraavanlaisesti:

Liiga: Kaksi heikoiten menestynyttä liigakarsintoihin.
1. divari: Finalisteille suora nousupaikka Liigaan. Välierien häviäjät karsintoihin. Kaksi viimeistä karsii 2. divarin kanssa.
2. divari: Finalisteille suora nousupaikka 1. divariin. Välierien häviäjät sekä puolivälieristä kaksi seuraavaksi parasta runkosarjasijoitusta omaavaa karsintoihin.

 

9. Rangaistukset

9.1 Pelaajien tulee noudattaa Kiekko.tk:n sääntöjä ja hyviä tapoja niin Discordissa, kiekossa, Superliigan sivustolla kuin myös muissakin paikoissa. Sääntöjen laiminlyömisestä ja epäasiallisesta käytöksestä rangaistaan tapauskohtaisesti.
9.2 Rikkeen tekevän pelaajan mahdollinen pelikielto- ja käytöshistoria sekä Superliigassa että sen ulkopuolella otetaan huomioon rangaistusta harkittaessa. Mikäli pelaajalla on laaja historia käytöshäiriöitä, on suurempi rangaistus mahdollinen.
9.3 Kaikissa tapauksissa johtokunnan harhaanjohtaminen on kiellettyä, joka johtaa rangaistuksen kovenemiseen.
9.4 Pelikiellossa olevan pelaajan tulee käyttäytyä esimerkillisesti, sillä pelikiellossa oleva pelaaja voi saada pienestäkin rikkeestä lisää pelikieltoa.
9.5 Johtokunta pidättää oikeuden rangaista pelaajaa myös asioista, joita ei ole mainittu säännöissä.
9.6 Johtokunta ei ole velvoitettu julkaisemaan materiaalia (esim. kuvia) tapauksista ulkopuolisille tai asianomaisille.

 

10. Muut asiat

10.1 Superliigassa on käytössä huone- ja tuomaribotti. Botti toimii karsinnoissa, runkosarjassa ja pudotuspeleissä. Se ottaa tilastot ylös ja lisää ottelun sivustolle. Huoneita voi tehdä seuraavilla komennoilla:

 

Kotipeli: /msg tilastot !superliiga (vastustajajoukkue)
Vieraspeli: /msg tilastot !superliiga (vastustajajoukkue) --vieras

 

Botti on satunnainen player, joka ilmoittaa läsnäolostaan, kun huoneessa on kahdeksan pelaajaa paikalla. Se ilmoittaa myös jokaisen erän jälkeen onnistuneesta tilastoinnista ja viimeisen erän jälkeen ottelun lisäämisestä. Jatkoajan voi pelata samassa huoneessa - botti tunnistaa myös sen. Komentoa "/mutespec on" saa käyttää vain, mikäli botille annetaan oikeus puhua huoneessa.

 

Lisätietoa botista täällä.

 

10.2 Kausimaksujen pelimerkit lasketaan yhteen, ja niistä 40% menee Liigan, 35% 1. divarin ja 25% 2. divarin palkintopottiin. Palkinnot menevät siis sarjatason perusteella. Mitä korkeampi, sitä enemmän pelimerkkejä.

10.3 Superliiga on Kiekon virallisella Discord-serverillä. Suosittelemme liittymään pelien sopimisen helpottamiseksi ja ajantasalla pysymiseksi.