Säännöt

1. Ottelut

1.1 Ottelut pelataan 4vs4-peliformaatilla kolmessa (3) erässä, joista kukin kestää kuusi (6) minuuttia.
1.2 Superliigan ottelut pelataan Kiekko.tk:ssa Suomen serverillä luodussa huoneessa, jonka nimeksi tulee “Superliiga (sarjataso) (lyhenne-lyhenne)”.
1.3 Otteluissa ei saa olla päällä seuraavia asetuksia: jäähyt, VIP tai Classic. Pitkät kiekot ja paitsiot ovat päällä.
1.4 Huoneiden tulee olla suojattuna salasanalla, eivätkä ne saa olla lukossa. Maksimimäärän maaleissa tulee olla 0.
1.5 Ottelua ei saa aloittaa vajaamiehisenä (esim 4vs3).
1.6 Ottelun saa tuomita vain Superliigan virallinen tuomari.
1.7 Joukkueiden peliasujen tulee erottua toisistaan. Värit sekä numerokoodit saa tarvittaessa joukkuesivuilta, mutta ne eivät ole välttämättömiä. Komennolla "/dc on" saa myös vaihdettua peliasut erottuviksi.
1.8 Mikäli ottelun aikana jollakin pelaajalla alkaa lagaamaan tai muuta vastaavaa, minkä takia pelaaja ei pysty pelaamaan, tulee peliaikaa kuluttaa pitkällä kiekolla tai paitsiolla. Jos pelaaja ei pysty jatkamaan peliä loppuun eikä joukkueella ole varapelaajia, ottelu tulee pelata loppuun myöhemmin aloittaen siitä tilanteesta, jolloin ottelu keskeytyi.
1.9 Ottelut päättyvät siihen, mikäli joukkueiden välillä on maalieroa kahdeksan (8) maalin verran. Esimerkiksi siis 8-0 tai 9-1 tilanteessa ottelu keskeytetään ja lopputulos on selvä.

2. Joukkueet

2.1 Liigaan osallistuvien joukkueiden tulee sitoutua otteluiden aikarajoihin, eli niin kutsuttuihin deadlineihin. Otteluita saa kuitenkin pelata molempien joukkueen suostumuksella deadlinen jälkeen aina yöhön saakka.
2.2 Joukkueella tulee olla 1 päävastuuhenkilö sekä 1-2 vastuuhenkilöä.
2.3 Joukkueen liigakokoonpanossa tulee olla vähintään neljä (4) pelaajaa kauden alussa.
2.4 Joukkueiden vastuuhenkilöt lisäävät pelaajasiirrot johtokuntalaisten käsiteltäviksi. Kokoonpanon ulkopuolella oleva pelaaja ei saa pelata liigaottelussa. Kokoonpanossa ei saa olla pelaajia, jotka pelaavat jotakin muuta liigaa samanaikaisesti.
2.5 Joukkue voi vaihtaa nimeänsä kesken kauden 5 pelimerkin hintaan. Johtokunnalta on aina ensin kysyttävä lupa nimenvaihtoon, jos se tapahtuu kesken kauden.
2.5.1 Kausien välissä joukkueen nimenvaihto on ilmaista.
2.6 Joukkueiden vastuuhenkilöiden tulee ilmoittaa syy mahdollisiin pelaamattomiin otteluihin johtokunnalle deadlinen jälkeiseen päivään klo 21.00 mennessä. Mikäli vastausta ei kuulu, johtokunta tekee päätöksen oman näkemyksensä perusteella.
2.7 Uuden kauden alkaessa jokainen edelliskaudelta jatkava joukkue tekee foorumille Hakemukset-ketjuun jatkohakemuksen.
2.7.1 Jatkavien joukkueiden ei tarvitse kirjoittaa erikseen perusteluita, miksi heidät pitäisi valita.
2.8 Joukkueen lyhenteessä täytyy olla vähintään kaksi (2) ja korkeintaan viisi (5) merkkiä.

3. Pelaajat

3.1 Pelaajan täytyy kuulua Kiekko.tk:ssa samaan joukkueeseen, jossa hän pelaa liigaa. Pelaaja saa edustaa ainoastaan yhtä joukkuetta samanaikaisesti.
3.2 Pelaaja voi suorittaa nimenvaihdon kesken kauden maksamalla kaksi (2) pelimerkkiä kiekossa nimimerkille Sliiga. Nimenvaihdosta tulee kertoa johtokunnalle ennen vaihtoa. Kauden ulkopuolella nimeä saa vaihtaa maksutta.
3.4 Pelaaja saa vaihtaa joukkuetta Superliigan sisäisesti yhden (1) kerran kuluvan kauden aikana.
3.4.1 Pelaajan siirto-oikeus umpeutuu kuuden (6) pelatun runkosarjaottelun jälkeen, mukaan lukien muissa liigoissa pelatut ottelut kuluvan kauden aikana.
3.4.2 Mikäli pelaaja poistuu tai hänet potkitaan joukkueesta, pelaaja ei saa enää palata saman joukkueen kokoonpanoon samalla kaudella. Mikäli poistuminen/potkiminen tapahtuu vahingossa, tulee joukkueen vastuuhenkilöiden olla välittömästi yhteydessä johtokuntaan. Tässä tapauksessa johtokunta voi vielä mahdollisesti hyväksyä pelaajan pelikelpoiseksi.
3.4.3 Mikäli pelaaja poistuttuaan joukkueesta pelaa Kiekkoliigaa, on hänellä oikeus palata takaisin Superliigaan eri joukkueeseen mistä hän/hänet oli poistunut/poistettu edellyttäen, että pelaajan siirto-oikeus ei ole mennyt umpeen. Kiekkoliigassa pelatut ottelut lasketaan yhteen Superliigassa pelattujen otteluiden kanssa eli yhteenlasketun pelimäärän tulee olla viisi tai vähemmän pelaajan halutessa palata Superliigaan samaisella kaudella.
3.5 Mikäli Superliigaan siirtyvällä pelaajalla on muussa liigassa voimassa oleva pelikielto, tulee pelaajan siirtyminen Superliigaan käsitellä tapauskohtaisesti. Myös suuren pelikieltohistorian omaavalta pelaajalta voidaan evätä pääsy Superliigaa pelaavan joukkueen kokoonpanoon. Vastuuhenkilön tehtäviin kuuluu varmistaa pelaajan pelikelpoisuus ennen pelaajan lisäämistä kokoonpanoon.
3.6 Henkilökohtaiselle tilastosivulle lisätään mitali ainoastaan, mikäli pelaaja on pelannut mitalin voittaneessa joukkueessa runkosarjassa vähintään kolmessa (3) ja pudotuspeleissä vähintään yhdessä (1) ottelussa.

4. Vastuuhenkilöt

4.1 Vastuuhenkilöt ilmoitetaan jokaisen kauden alussa kokoonpanoilmoituksissa.
4.2 Vastuuhenkilöt toimivat joukkueensa yhteyshenkilöinä ja ovat vastuussa joukkueensa käyttäytymisestä.
4.3 Vastuuhenkilöiden tulee olla oman kiekko.tk-joukkueensa master koko kauden ajan.
4.4 Kaikki vastuuhenkilöt voidaan vaihtaa joukkueessa kauden aikana, mikäli vaihtaminen tapahtuu yhteisymmärryksessä ja siihen osaa ottavat osapuolet antavat hyväksyntänsä vastuuhenkilövaihdolle. Vastuuhenkilöitä vaihtaessa tulee aina ensin ottaa yhteys johtokuntaan. Uuden päävastuuhenkilön täytyy olla ollut kokoonpanossa kauden alusta lähtien.
4.5 Päävastuuhenkilö ei saa vaihtaa joukkuetta kauden aikana.

5. Tuomarointi

5.1 Otteluissa saa toimia tuomarina henkilö, jolla on tuomarioikeudet Superliigan sivuilla.
5.2 Tuomari kirjaa ottelussa ylös ottelussa pelanneet pelaajat, tehopisteet ja tuloksen. Ottelun päätyttyä tuomari lisää ottelun liigan sivuille.
5.2.1 Vain ottelussa kentällä käyneet pelaajat merkitään tilastoihin.
5.2.2 Tahallisesti väärin lisätty ottelu on rangaistava teko. Tästä esimerkkinä itselleen tai muille laitetut valheelliset tilastot.
5.3 Tuomarilla on oikeus ja velvollisuus poistaa häiriköivä katsoja.
5.4 Ottelut ja erät saa aloittaa vasta, kun tuomari antaa siihen luvan.
5.5 Tuomarioikeuksia voi hakea johtokunnalta.
5.6 Jos toinen joukkue tekee ns. lagimaalin, tulee toisen joukkueen ensisijaisesti tehdä oma maali. Näitä ei merkitä otteluraporttiin.

6. Runkosarja

6.1 Jokaisen kauden alussa julkaistaan kyseisen kauden sarjajärjestelmä ja sitä koskevat aikataulut uutisena.
6.2 Runkosarjaottelussa voitosta saa 3 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.
6.3 Jos ottelu päättyy varsinaisella peliajalla runkosarjassa tasalukemiin, pelataan yksi jatkoerä äkkikuolema-periaatteella 3vs3-formaatilla. Jatkoerän voittanut joukkue saa kaksi (2) pistettä ja hävinnyt yhden (1) pisteen. Jatkoerän päättyessä tasan joukkueet päätyvät pistejakoon eli kummallekin joukkueelle yksi (1) piste. Jatkoerälle täytyy tehdä erillinen 3vs3-huone publicille samoilla säännöillä.
6.4 Jos joukkueita on jäänyt tasapisteisiin, paremmuuden ratkaisee:
6.4.1 Keskinäisistä otteluista saadut pisteet
6.4.2 Keskinäisten otteluiden maaliero
6.4.3 Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
6.4.4 Maaliero
6.4.5 Tehdyt maalit
6.4.6 Päästetyt maalit
6.5 Runkosarjan jaksojen takarajat ovat ehdottomia. Pelaamattomista peleistä takarajan umpeuduttua rangaistaan syyllistä osapuolta joko pistevähennyksin tai ottelu tuomitaan syyllisen joukkueen tappioksi.
6.5.1 Jaksojen deadline on aina klo 23, ellei toisin ilmoiteta. Joukkueet saavat pelata edellä mainitun kellonajan jälkeen yön aikana vielä pelaamattomia pelejään pois, mikäli se tapahtuu yhteisymmärryksessä molempien joukkueiden välillä.

7. Pudotuspelit

7.1 Kaikki pudotuspeliottelut pelataan paras viidestä -periaatteella ellei toisin mainita.
7.2 Pudotuspeliotteluissa pätee samat säännöt kuin runkosarjaotteluissa, mutta mikäli ottelu on varsinaisen peliajan päättyessä tasan, ottelun voittaja ratkaistaan äkkikuolemalla 4vs4-formaatilla.
7.3 Pudotuspeleissä käytetään samoja deadline-käytäntöjä kuin runkosarjankin otteluissa.
7.4 Pudotuspelien pelitapa ilmoitetaan ennen jokaista kautta Kausipaketissa.

8. Karsinnat

8.1 Johtokunta informoi mahdollisista karsinnoista ennen kauden alkua.

9. Rangaistukset

9.1 Pelaajien tulee noudattaa Kiekko.tk:n sääntöjä ja hyviä tapoja niin Discordissa, kiekossa, Superliigan sivustolla kuin myös muissakin paikoissa. Sääntöjen laiminlyömisestä ja epäasiallisesta käytöksestä rangaistaan tapauskohtaisesti.
9.2 Johtokunta päättää rangaistuksen kovuuden kyseisen rikkeen vakavuuden sekä mahdollisen toistumisen perusteella. Myös muiden liigojen rangaistuksilla on painoarvoa.
9.3 Kaikissa tapauksissa johtokunnan harhaanjohtaminen on kiellettyä, joka johtaa rangaistuksen kovenemiseen.
9.4 Pelikiellossa olevan pelaajan tulee käyttäytyä esimerkillisesti, sillä pelikiellossa oleva pelaaja voi saada pienestäkin rikkeestä lisää pelikieltoa.
9.5 Johtokunta pidättää oikeuden rangaista pelaajaa myös asioista, joita ei ole mainittu säännöissä.
9.6 Rikkeen tekevän pelaajan mahdollinen pelikielto- ja käytöshistoria otetaan huomioon rangaistusta harkittaessa. Mikäli pelaajalla on laaja historia käytöshäiriöitä, on suurempi rangaistus mahdollinen.
9.7 Johtokunta ei ole velvoitettu julkaisemaan materiaalia (esim. kuvia) tapauksista ulkopuolisille tai asianomaisille.

© Superliiga 2019